1. Toiminnan tarkoitus ja keskeiset tavoitteet
SUOMA ry on jäsenorganisaatioidensa ja näiden kanssa
yhteistyössä toimivien matkailuyritysten puolueeton edunvalvoja ja
verkostoitumisen edistäjä. Yhteistyöllä ja hyvien käytäntöjen jakamisella
parannetaan sekä matkailuorganisaatioiden että matkailuyritysten
toimintaedellytyksiä ja toimintakykyä. SUOMA ajaa koko matkailuelinkeinon etua
vaikuttamalla matkailun valtakunnalliseen päätöksentekoon sekä toimimalla
mahdollisimman aktiivisesti eri foorumeilla ja yhteistyöryhmissä. Erityisen
tärkeää on vaikuttaminen myös jokaisen jäsenen omalla alueella siten, että
matkailu teollisuusalana ymmärretään ja siihen panostetaan myös paikallisesti.
SUOMA panostaa voimakkaasti kotimaan yhteismarkkinointiin
yhteistyössä matkailuorganisaatioiden ja yritysten kanssa erityisesti 100syytä
matkailla Suomessa -kampanjan avulla, joka toteutetaan v. 2021 viidettä
kertaa.
100syytä -kampanjan rooli valtakunnallisena kotimaan
matkailumarkkinoinnin veturina nousi erityiseen arvoon, kun korona-kevään
jälkeen lähdettiin nostamaan matkailuelinkeinoa jaloilleen. Kampanjan tulokset
ovat olleet kasvussa joka vuosi ja jo heinäkuussa 2020 ylitettiin koko
edellisen kampanjakauden käyntien määrä 100syytä.fi -sivustolla. Matkailurajoitusten
purkamisen myötä kotimaan matkailu pääsi käyntiin kesäkuussa ja heinäkuussa
suuressa osassa Suomea tehtiin ennätyksellisen hyvä tulos.
Ulkomailta Suomeen suuntautuva matkailu tulee elpymään
hitaasti ja nyt on entistä tärkeämpää lisätä kotimaan matkailua ympärivuotisesti. Kesän 2020 aikana havaittiin miten tärkeää
olisi viimeinkin saada toteutumaan koulujen alkamisen siirtäminen kahdella
viikolla eteenpäin. Kesäkauden jatkamisessa jokainen viikko on merkittävä. Elokuun saaminen täysipainoiseksi
matkailukuukaudeksi kotimaan matkailun osalta parantaa merkittävästi myös
ulkomaisten matkailijoiden palveluita, koska elokuu on monissa Keski-Euroopan
maissa tärkein lomakuukausi.
Kestävän kehityksen mukaisen ja laaja-alaisesti vastuullisen
matkailun periaate on keskeinen arvo, jonka toteuttamista SUOMA ja sen
jäsenorganisaatiot edistävät kaikessa toiminnassaan. Vastuullisuuteen kuuluu nyt erityisenä asiana
turvallisen matkailun varmistaminen korona pandemian aikana.
SUOMA pitää tärkeänä myös Suomen luonnonarvoista
huolehtimista erityisesti luontoon tukeutuvilla matkailualueilla ja vastustaa
ympäristöä vaurioittavan kaivostoiminnan ja muun teollisuuden sijoittumista
niiden läheisyyteen.
Vaikka kansainvälinen matkailu on nyt lamassa, niin tulevaa
nousua ajatellen on tärkeää, että Suomessa on hyvä liikkumisen infrastruktuuri
ja toimivat liikenneyhteydet. Erityiden tärkeää kansainvälisen liikenteen
osalta on huolehtia maakuntakenttien säilymisestä yli tilapäisen
lentoliikenteen taantuman, koska kansainvälisessä matkailussa kohteiden
tarkastelu tapahtuu suurelta osin lentopohjaisesti ja lentoliikenne on tärkeää
myös muun vientiteollisuuden kannalta. Samaan aikaan tulee painottaa
ympäristöystävällistä maata pitkin liikkumista Suomen sisällä.
Keskeiset toimenpiteet vuodelle 2021:
Sata syytä matkailla Suomessa -kampanja jatkuu entistä laajempana
Kansainvälisen matkailun elpyminen tapahtuu parhaimmassakin
tapauksessa hitaasti ja 100syytä matkailla Suomessa -kampanjalla on entistäkin
tärkeämpi rooli matkailuelinkeinon selviytymisessä pandemiasta johtuvan kansainvälisen
matkailun taantuman yli. Ennusteiden mukaan kansainvälinen matkailu voi
palautua pandemiaa edeltävälle tasolle vasta vuonna 2023.
Mikäli Suomen sisäiset matkailuolot saadaan säilymään
turvallisina, niin kotimaan matkailulla on vielä runsaasti kasvupotentiaalia.
Se kuitenkin vaatii näkyvää ja laajaa tarjonnan esilläoloa keskitetyssä
kanavassa ja siitä helppoja siirtymiä kohteiden ja alueiden sivuille ja
varausjärjestelmiin. Tarjonnan pirstaleisuus on useaan otteeseen todettu
epäkohta kotimaan matkailun kehittymisessä ja sitä täytyy varoa nyt kun hyvin
moni markkinointipalveluita tarjoava taho on julistautunut kotimaan matkailun
edistäjäksi.
100syytä kampanjan ja 100syytä.fi -sivuston sekä some -kanavien
tehtävänä on myös antaa eri kohderyhmille kiinnostavaa inspiraatioita kotimaan
hienoista mahdollisuuksista. Kotimaan matkailija potentiaalia kasvattaa
huomattavassa määrin se kuluttajaryhmä, joka on lomaillut jopa vuosikymmenien
ajan pääsääntöisesti ulkomailla. Kesän 2020 aikana 100syytä -sivuston käyntien
määrä ylitti jo heinäkuussa koko edellisen kauden tason ja oli syyskuun
puolivälissä 550 000 käynnin tasolla eli 41% suurempi kuin koko edellisen
kauden aikana. 100syytä -brändi tulee
tunnetummaksi vuosi vuodelta, mutta tunnettuus ei kehity automaattisesti ilman
voimakasta mainontaa.
Tulevassa 100syytä -kampanjassa laajennetaan kohteiden määrää
yli nykyisen 100 syyn. Jokaiseen kampanjapakettiin sisällytetään enemmän syitä
pakettien hintojen säilyessä vuoden 2020 tasolla. Näin paketin sisällä yhden syyn hinta on jopa
55% alhaisempi kuin aikaisemmin. Tämä
mahdollistaa entistä laajemmat alueelliset esiintymiset ja kustannusten
jakamisen useamman osapuolten kesken. Työ- ja elinkeinoministeriön tuella
kesällä 2020 toteutetun Vinkkipankin tekniikkaa tullaan hyödyntämään syiden
sisään syöttämisessä ja päivittämisessä. Yhtenä tavoitteena on entistä helpompi
tarjonnan variointi ja päivitettävyys kauden eri ajankohtien mukaan.
Hyvin toimivan sivuston ohella kampanjan tärkeä osa on
brändiin, alueellisiin paketteihin ja jokaiseen syyhyn kohdistuva mainonta
some- ja digikanavissa. Se on tuottanut joka vuosi entistä parempia tuloksia ja
brändin tunnettavuuden kasvaessa myös orgaanisen näkyvyyden vaikutus on
kasvanut. Lisäksi ulkomainonta toi hyviä
tuloksia kesällä 2020 ja sen jatko on mahdollista, mikäli toivottu tuki Työ- ja
elinkeinoministeriön puolelta jatkuu kohtuullisella tasolla.
Tärkeässä roolissa kotimaan matkailun ilmiöittämisessä on
aktiivinen mediaviestintä, jonka tuloksena saatiin yli 140 mediaosumaa kesällä
2020 elokuun loppuun mennessä. SUOMAn
asema kotimaan matkailun mediakommentoinnissa ja substanssiasiantuntijana
vahvistui erityisen paljon kesän 2020 aikana ja myös matkailuorganisaatioiden
rooli kommentoijina kasvoi yhteisen mediaviestinnän seurauksena. Mainontaa ja viestintää jatketaan hyväksi
havaitulla ja tuloksia tuottaneella tavalla myös kauden 2021 aikana.
Kauden käynnistäminen aikaisin toukokuussa ja jatkaminen
mahdollisimman pitkään toteutui jo 2020 kampanjassa kun kampanjakautta
jatkettiin lokakuun loppuun. Lisäksi syyskesän markkinointia tehosti 100syytä
sivuston laajennusosa Vinkkipankki, joka toteutui TEM tuella ja tukea saatiin
myös sen markkinointiin. Kentältä on tullut runsaasti kyselyitä 100syytä
kampanjan saamisesta ympärivuotiseksi ja alustavien suunnitelmien mukaan
kampanja jatkuu myös talvella 2021/2022, mikäli matkailukentän kiinnostus
konkretisoituu panostuksina.
Kampanjan budjetin kannalta on oleellista, että
mahdollisimman moni matkailualue ja organisaatio budjetoi
kampanja-osallistumisen jo syksyllä niin, että valmius kampanjan käynnistämiseen
saadaan tehtyä ajoissa toukokuun alussa.
100 syytä matkailla Suomessa -teema kiinnitetään näkyvästi
myös Matka -messut esiintymiseen, SUOMA ryhmämyynti-kiertueeseen ja muihin
mahdollisiin SUOMAn esiintymisiin. Kampanjan valtakunnallista arvostusta kuvaa syksyllä
2019 Finnish Travel Galassa saatu ”Vuoden matkailukuvan nostaja” -palkinto.
Syyskuussa 2020 Pohjoismaiden suurin vaikuttajamarkkinointitoimisto PING
palkitsi kampanjan ”Vuoden ilmiö”-palkinnolla.
MATKA messuilla näyttävä 100syytä kampanjan esilläolo
MATKA
2021 – messut siirtyivät tammikuulta
toukokuulle ja ne pidetään 19.-23.5.2021. Ajankohta on kotimaan
matkailun esille nostamiseen erittäin hyvä ja sopii myös 100syytä kampanjan esilletuomiseen,
kun 100syytä.fi sivusto on avattu jo toukokuussa. SUOMA messuosasto brändätään
100syytä -teemalla ja kuluttajia voidaan nyt tehokkaasti aktivoida, kun
ajankohtainen 100syytä.fi -sivusto on käytössä toisin kuin messujen perinteisenä
järjestämisaikana tammikuussa. SUOMA
jatkaa myös toimintaa messujen info-osastona yhteistyössä matkailualan
oppilaitosten kanssa, mikäli uuteen messua-jankohtaan on saatavissa opiskelijaresursseja.
Aikaisempina vuosina messuhallissa liikkuvia vihreä I- ja 100syytä -tunnuksin
varustettuja oppaita on ollut yli 100 useasta matkailualan
oppilaitoksesta. Yhteistyö oppilaitosten
kanssa on tärkeää ja vuosien mittaan n. 1500 opiskelijaa on saanut
messukokemusta ja tuntumaa matkailualueisiin ja valtakunnalliseen yhteistyöhön.
Ryhmämatkat uuteen nousuun SUOMA ryhmämatka kiertueella
Vaikka kotimaan matkailussa
päästiin erityisesti heinäkuussa 2020 hyvään tulokseen, niin se tapahtui
käytännössä täysin individuaalimatkailun kautta. Ryhmämatkailua ei käytännössä
ollut ja sen puuttuminen näkyi erityisesti elokuussa, jolloin koulujen lomien
päättyminen hiljensi merkittävästi yksilömatkailua. SUOMA ryhmämatka –myyntikiertueet
ovat vuodesta toiseen jo 26 vuoden ajan osoittaneet tarpeellisuutensa kotimaan
ryhmämatkailun tehokkaana foorumina ja ovat selkeästi suurin Suomessa
järjestettävä matkailun myyntitapahtuma.
Vuosittain on perinteisesti järjestetty kaksi neljän päivän kiertuetta,
toinen helmikuussa ja toinen lokakuussa.
Mikäli matkustusolosuhteet näyttävät suotuisilta, niin erityisen
tärkeässä roolissa on vuoden 2021 ensimmäinen kiertue, joka voidaan ajoittaa
tarvittaessa myöhemmälle kevättalvelle.
Ryhmä-matkailussa on nyt patoutunutta kysyntää, johon kannattaa kiertueen
toteutuessa reagoida osallistumalla myyntikiertueille aktiivisesti jäsenetuhinnalla
matkailuorganisaatio/yritykset yhdistelmällä. Myös ryhmämatkakiertueet
brändätään entistä enemmän 100syytä henkiseksi. Kiertueiden järjestäminen on
ulkoistettu Ykkösmedia Oy:lle www.ykkosmedia.fi/suoma/.
1.2. Koulujen kesäloman siirrolla parempi valmius kansainvälisen
matkailun käynnistymiseen
Koulujen kesälomien siirto on ollut matkailuväen kestoaihe
ja SUOMA on eri muodoissaan vaikuttanut siihen jo yli 10 vuoden ajan. Pieni liikahdus oli ministeri Lintilän
aloitteesta v. 2018 tehty selvitys siirron tarpeellisuudesta, joka osoitti
konkreettisesti, että koulujen alkamisen siirtäminen kahdella viikolla toisi n.
200 miljoonan euron suoran matkailutulon lisäyksen.
Suoran matkailutulon lisäyksen ohella matkailulla on suuria
kerrannaisvaikutuksia useille elinkeinoaloille ja esim. koululaisten ja
opiskelijoiden työllistämiseen. Nuorten työllistämisvaikutukset eivät rajoitu
matkailuyrityksiin, vaan esim. kaupan ala on merkittävä matkailuhyödyn saaja ja
myös merkittävä opiskelijoiden työllistäjä.
Siirto tekisi myös elokuusta täysipainoisen lomakuukauden ja
palvelut olisivat nykyistä kattavammin käytössä ulkomaisten matkailijoiden
keskeisenä loma-aikana. Ulkomaisten
matkailijoiden palvelutarjontavalikoimalla elokuussa on erittäin suuri
merkitys, kun toivottava kansainvälisen matkailun nousu ja myös kilpailu
matkailijoista käynnistyy. Tavoitteena tulisi olla, että siirto on toteutettu
v. 2024 mennessä ja päätökset siitä pitäisi pystyä tekemään 2021 aikana.
Siirto on perusteltavaa jo pelkästään matkailun laajoilla kansantaloudellisilla
vaikutuksilla ja on luontevaa, jos Suomi siirtyy muutakin liiketoimintaa
ajatellen lähemmäksi sitä lomarytmiä, mikä tärkeissä asiakasmaissa Euroopassa
on käytössä. Muutos vaatii
luonnollisesti suuren kertaluonteisen organisointityön koulujärjestelmässä,
mutta muutoksessa ei mikään taho menetä mitään.
Kun siirrytään ns. uuteen normaaliin, niin ei ole järkevään pitää kiinni
perinteestä, että heinäkuussa Suomi suljetaan. Loma-aikojen porrastaminen ja
jakaminen useampaan osaan vähentää ruuhkia matkailukohteissa oletettavasti
vaikuttaa myös jaksamiseen paremmin kuin 4-6 viikon kertaloma. Muutos on
tehtävä samaan aikaan koko maassa, mihinkään alueellisiin kokeiluihin ei ole
tarvetta mennä, eikä se käytännössä ole mahdollistakaan.
SUOMA jatkaa entistä määrätietoisemmin koulujen kesälomien nopeaan
siirtoon tähtäävää vaikuttamista ja kokoaa asiaa edistämään mahdollisimman
laajan rintaman. Matkailuelinkeino on yksimielisesti siirron takana, mutta
asian vieminen eteenpäin vaatii laajempaa taustaa muilta elinkeinosektoreilta. Mikäli asialle saadaan matkailuelinkeinon
lisäksi riittävän laaja hyväksyntä työantajajärjestöiltä ja ammattiliitoilta ja
tietysti myös lapsiperheiltä, niin sitten valtionhallinnon tulisi tehdä
tarvittavat poliittiset päätökset ja ryhdyttävä laatimaan siirtosuunnitelmaa.
1.3. Matkailuneuvontatyön tulevaisuuden palvelutarpeiden
kartoittaminen ja palveluluokituksen uudistaminen
SUOMA käynnisti i-toimistojen tulevaisuuden palvelutarpeiden
kartoittamisen ja toimistojen kriteeristön uudistamistyön jo vuoden 2019
loppupuolella ja tavoitteena oli saada työ valmiiksi 2020 syksyyn mennessä.
Korona kuitenkin hidasti hyvin alkanutta I-jaoksen työtä. Kevään 2020
olosuhteissa ei ollut mahdollisuutta sitä täyspainoisesti edistää, kun kaikkien
energia painottui pandemiakysymyksiin.
Nykyinen i-kilpi kriteeristö on ollut käytössä pienin
uudistuksin vuodesta 2007 lähtien. Vihreää i-kilpeä käyttäviä
matkailuneuvontapisteitä on koko maan kattavasti reilut 100 kpl. Kriteeristön ja toimistojen verkostoitumisen
myötä on pystytty parantamaan laatua ja selvästi lisäämään vihreän i-kilven
tunnettavuutta.
Matkailijoiden palvelutarpeet ovat muuttuneet tänä aikana
merkittävästi ja sen myötä myös matkailutoimistojen rooli on suuntautunut entistä
enemmän some- ja digiympäristön ylläpitoon ja sitä kautta tapahtuvaan
viestintään. Uudistuksella tähdätään siihen, että verkosto pystyy
pandemian jälkeen entistä paremmin vastaamaan kansainvälisten asiakkaiden
palvelusta. I-toimistot ovat hyvin toimiessaan keskeinen osa matkailijoiden
katkeamatonta palveluketjua sekä ennen matkaa että matkan aikana kohdealueilla.
Lisäksi ne toimivat kokoavana kanavana oman alueensa matkailutarjontaan ja
vievät sitä myös markkinoille.
On tärkeää, että kattava i-toimistojen verkosto saadaan
hyvin esille myös visitfinland.com sivustolla. Hyvänä esimerkkinä toimii
visitdenmark.com sivusto i-verkoston esittely www.visitdenmark.com.
Uudistuksen sisällöstä, i-toimistojen näkyvyydestä ja sen
päivitystekniikasta käydään neuvottelut Visit Finlandin kanssa.
SUOMAn I-jaos vastaa uudistamissuunnitelman valmistelusta ja
toimintavuoden aikana suunnitelma viedään kattavaan i-toimistojen käsittelyyn
ennen lopullisia päätöksiä yhdistyksen hallituksessa ja tarvittaessa
vuosikokouksessa.
1.4. SUOMAn organisaation vahvistaminen
SUOMA on toimintansa alusta saakka
toiminut hyvin pienillä kiinteillä resursseilla. Toiminnan kasvaessa
erityisesti viime vuosien 100syytä kampanjan myötä on tullut selkeä tarve
vahvistaa operatiivista organisaatiota.
Kotimaan matkailun ”virallisen
organisaation” luominen oli esillä mm.
keväällä 2019 Työ- ja elinkeinoministeriön teettämässä kotimaan
matkailun kehittämisselvityksessä. Huomattavassa määrin selvityksen kotimaan
imagoon ja valtakunnalliseen markkinointiin liittyvät asiat olivat niitä, mitä
SUOMA on vuosien ajan edistänyt 100syytä-kampanjalla. Kysyttäessä kehittämisen tärkeimpiä asioita,
tiivistyi kentän vastauksista mm. seuraavaa: ”Kotimaanmatkailun
edistämisen vakiinnuttaminen jatkuvaksi ja kokopäiväiseksi toiminnaksi
valtakunnallisella tasolla esimerkiksi pysyvän TEM:stä erillisen organisaation
avulla.” Vahvistetun organisaation ja kattavan jäsenorganisaatio -verkoston,
pitkäjänteisyyden sekä markkinoinnin näyttöjen osalta SUOMA varmasti täyttäisi
tämän toiveen kriteerit.
SUOMA on valmis järjestönä
ottamaan matkailun puolueettoman edunvalvonnan lisäksi vastuuta kotimaan
matkailun edistämisestä myös laajemmin kuin tärkeässä roolissa olevan
valtakunnallisen yhteismarkkinoinnin osalta.
Suomen matkailuelinkeinon menestymisen edellytyksenä on kotimaan
matkailun hyvä kehitys, mikä antaa matkailualueille ja yrityksille resursseja
myös toimintaan kansainvälisillä markkinoilla.
Myös monet tuotekehityksen toimet ja pyrkimys kesän matkailu-kauden
pidentämiseen palvelevat sekä kotimaan matkailua että kansainvälistä matkailua.
SUOMAn jäsenorganisaatiot ovat keskeisessä roolissa VisitFinlandin kumppaneina
ja tätä kautta SUOMA on sisällä myös siinä toiminnassa ja edesauttaa osaltaan
VisitFinlandin työtä.
SUOMA käy tulevaisuuden
suunnitelmista neuvottelut mm. Työ- ja elinkeinoministeriön kanssa ja tekee selvityksen
organisaatiomallivaihtoehdoista. Keskeisessä osassa vahvistettuun pysyvään
organisaatioon pyrittäessä on toiminnan taloudellinen resursointi, johon
nykyisen jäsenmaksurahoituksen ja 100syytä kampanjaan kohdistuvan
alue/yritysrahoituksen lisäksi tarvitaan pitempiaikaista valtakunnallista
rahoitusta.
Ensivaiheessa tavoitteena voi olla
kokopäivätoimisen toiminnanjohtajan ja sihteerin kokoinen organisaatio ja osa
toiminnoista on nykyiseen tapaan ulkoistettu pitkäaikaisilla
kumppanuussopimuksilla. Sekä 100syytä
kampanjan että SUOMA ryhmä-matkakiertueen osalta tästä on saatu hyviä kokemuksia
useiden vuosien ajalta. Uuden
organisaation yhtiömuoto voi luonnollisesti olla muukin kuin yhdistys, mikäli
toiminta sitä vaatii. Organisaatiomuotoa tärkeämpää on kuitenkin tiivis yhteys
matkailukenttään ja laaja matkailun eri osa-alueiden substanssiosaaminen.
Sivun alkuun
2. Jäsenistö
SUOMA ry:n jäsenmäärä on 14 varsinaista
alueorganisaatiojäsentä (ml. matkailukeskusjäsenet) ja 43
matkailutoimistojäsentä ja 12 yhteistyöjäsentä.
Tämän lisäksi toiminnassa on mukana i-toimistojen käyttöoikeusmaksulla 55
i-toimistoa. Osalla alueorganisaatiojäseniä on useita i-toimistoja ja osalla
i-toimistojäseniä useita i-pisteitä. Yhteensä verkostoon kuuluvia
organisaatioita ja näiden toimipisteitä on 124. Jäsenpiiri kasvoi vuoden 2020 alkupuoliskolla
viidellä uudella jäsenellä. Yhteistyöjäsenyyksien määrää kasvatetaan harkitusti
valtakunnallisten toimijoiden suuntaan.
Sivun alkuun
3. Hallitus
Sääntöjen mukaan vuosikokouksen valitsemaan hallitukseen
kuuluu puheenjohtajan lisäksi vähintään neljä ja enintään kuusi jäsentä ja
lisäksi jokaiselle valitaan varajäsen. Vuonna 2021 hallitukseen kuuluu
puheenjohtajan lisäksi kuusi jäsentä ja näille varajäsenet. SUOMAn vakiintuneen käytännön mukaan myös
varajäsenet osallistuvat hallituksen kokouksiin, vaikka varsinainen jäsen
olisikin paikalla.
Hallitus nimeää SUOMA ry:n edustajat valtakunnallisten ja
muiden laaja-alaisten yhteisöjen hallintoelimiin.
Sivun alkuun
4. I-jaos
Vuosikokouksen päätöksellä valitaan i-jaos, johon v. 2021
kuuluu seitsemän jäsentä ennen vuotta 2020 käytäntönä olleen kuuden jäsenen
sijasta. Lisäresursointi on tarpeen palveluluokitustyön toteuttamisen takia.
Näiden lisäksi i-jaoksen kokouksiin osallistuu myös yhdistyksen
toiminnanjohtaja ja tarvittaessa hallituksen puheenjohtaja. I-jaokseen valitaan
mahdollisimman hyvin erityyppisiä i-toimistoja edustava koostumus. I-jaos
valitsee keskuudestaan puheenjohtajan.
I-jaoksen tehtävänä on käsitellä vihreän i-kilven
käyttöoikeushakemukset ja myöntää käyttöluvat.
Lisäksi i-jaos käsittelee myös muita matkailutoimistojen kehittämiseen
ja henkilöstön koulutukseen liittyviä asioita ja järjestää resurssien
puitteissa verkostoitumistilaisuuksia ja koulutusta i-toimistojen
työntekijöille. I-jaoksen keskeinen tehtävä vuoden 2021 aikana on jatkaa i-toimistojen
tulevaisuuden palveluluokituksen uudistamiseen tähtäävää työtä. Hyvin käynnistynyt työ keskeytyi tilapäisesti
akuutin koronakevään aikana. Tavoitteena on, että suunnitelma valmistuu vuoden
loppuun mennessä ja se voidaan ottaa I-sopimuksiin liittyvät siirtymäajat
huomioiden käyttöön v. 2023 alussa.
Sivun alkuun
5. Henkilöstö
SUOMA hankkii ostopalveluna osa-aikaisen toiminnanjohtajan
ja taloushallinnon palvelut. Sihteeripalveluita ja muita ulkoisia palveluita
hankitaan tarvittaessa hallituksen päätöksin budjetin sallimissa rajoissa.
Kauden aikana selvitetään tulevaisuuden organisaatiomallia ja henkilöresurssien
vahvistamista.
Sivun alkuun
6. Kokoukset
Hallitus kokoontuu v. 2021 vähintään neljä kertaa ja aina
tarvittaessa. I-jaos käsittelee lupahakemukset pääsääntöisesti
sähköpostikokouksissa ja i-luokituksen uudistamistyötä varten kokoonnutaan
erikseen 3-4 kertaa. Vuosikokous pidetään sääntöjen mukaisesti syyskuun loppuun
mennessä. Vuosikokouksen yhteydessä järjestetään ajankohtaisiin asioihin ja
tulevaisuuden trendeihin painottuva seminaari. Vuoden 2021 seminaari
järjestetään Lappeenrannassa 23.-24.9.2021
Kokoukset järjestetään pandemiatilanne ja
kokoontumissuositukset huomioiden tarvittaessa Teams kokouksina.
Sivun alkuun
7. Edustajat työryhmissä ja yhteisöjen hallintoelimissä
SUOMAn hallitus nimeää tarvittaessa edustajat työryhmiin.
Työryhmiin valitut henkilöt tuovat kokouksissa esille SUOMAn kannan ja
toivomukset. Työryhmien jäsenet informoivat säännöllisesti hallitusta ja
toiminnanjohtajaa. Puheenjohtaja ja toiminnanjohtaja jatkavat niissä
työryhmissä ja muissa pidemmän aikavälin yhteistyöfoorumeissa, joissa he ovat
toimineet edustajina aikaisemminkin ja informoivat näiden osalta hallitusta.
SUOMAn lausunnot antaa hallitus tai hallituksen valuttamana
puheenjohtaja tai toiminnanjohtaja. Hallitus pyytää tarvittaessa erityisen
tärkeisiin SUOMA ry:lle kohdistettuihin lausuntopyyntöihin kommentit
jäsenistöltä, mikäli se on aikataulullisesti mahdollista.
SUOMAn tavoitteena on olla mukana mahdollisimman laajasti
valtakunnallisessa matkailuun liittyvässä päätöksenteossa ja valtakunnallisesti
tärkeiden hankkeiden valmistelussa.
Sivun alkuun
8. Koulutus
Pääsääntöisesti SUOMA markkinoi yhteistyötahojen
koulutustarjontaa. Yhteistyöjäsenistä SMAL on aktiivinen kouluttaja ja
erityisesti asiantuntija matkapakettilain osalta, Matkamessuilla on laaja
Matkatieto -ohjelma ja myös Maralla on runsaasti koulutustarjontaa. SUOMA
markkinoi myös jäsenten ja yhteistyöjäsenten tuottamia koulutus- tai
infotapahtumia mahdollisuuksien mukaan.
SUOMAn
vuosiseminaari on kaikille avoin ja laadukas koulutustapahtuma ja se
pidetään syyskokouksen yhteydessä.
Vuoden 2021 vuosiseminaari järjestetään Lappeenrannassa 23.-24.9.2021
SUOMA on yhdessä Kuntaliiton ja Suomen Elinkeino- ja
Kehitysyhtiöt SEKES ry:n kanssa kuntamarkkinointia ja viestintää edistävän Kuntamarkkinoinnin
SM kisat -yhteisön organisoija. Se tarjoaa vuosittain erittäin monipuolisen
pääseminaarin ja 3-4 muuta maksutonta koulutuksellista tapahtumaa.
Se organisoi vuosittain myös Kuntamarkkinoinnin SM -kisat,
joihin matkailuorganisaatioiden kannattaa aktiivisesti osallistua.
Sivun alkuun
9. Jäsenrekisteri
Jäsenrekisterin avulla alueorganisaatiot, matkailutoimistot
ja yhteistyöjäsenet voivat päivittää omia tietojaan ja nähdä muiden toimijoiden
perustiedot. Lisäksi rekisteriohjelman kautta luodaan suomi.fi sivujen
jäsenluettelo ja hoidetaan jäsenmaksu- ja i-lupa laskujen tuottaminen.
Rekisterin perusteella lähetetään myös kaikki SUOMAn sisäiset tiedotteet.
Vastuu tietojen ajantasaisuudesta on jokaisella jäsenellä ja
erityisen paljon puutteita on havaittu henkilötietojen sekä osoite ja
laskutustietojen päivittämisessä.
Vihreän i-kilven sopimuksissa määritelty
omavalvontailmoitusvelvoite on tullut pakolliseksi auktorisoinnin ehdoksi
kerran vuodessa tehtävänä. Omavalvontailmoitusten tekemisessä on ollut
huomattavia laiminlyöntejä ja tämä aiheuttaa vuosittain ylimääräistä työtä ja johtaa
mm. laskujen uusintaan, mikäli laskutusosoitteen muutosta ei ole päivitetty.
Kaikkien i-toimistojen tulee jatkossa tehdä omavalvontailmoitus sopimuksen
mukaisella tavalla.
Sivun alkuun
10. Tutkimus ja matkailun vaikutusten mittaus
SUOMAn oma tutkimustoiminta keskitetään 100syytä kampanjan vaikutusten mittaamiseen ja sen kehityksen seuraamiseen. Lisäksi selvitetään kyselyillä tarpeen mukaan jäsenistön tilaa ja toiveita.
Kotimaan matkailun aseman ja arvostuksen vahvistumisen myötä tarpeita on myös laajemmalle kotimaan matkailijoiden profiileja, matkustusmotiiveja, tiedonhankintaa ja varauskäyttäytymistä selvittävälle tutkimukselle. SUOMA toteutti aikaisemmin tämän tyyppisen tutkimuksen yhteistyössä Taloustutkimus Oy:n kanssa, mutta se tuottamisesta luovuttiin kustannussyistä. Tutkimuksen rahoittamisesta neuvotellaan TEM:n kanssa.
Sivun alkuun
11. Sisäinen ja ulkoinen viestintä
Sisäisen tiedottamisen tärkeimpänä välineenä on kokemusten
pohjalta edelleen sähköpostiviestintä, jolla voidaan ohjata suoma.fi sivuille
laajempiin tietosisältöihin. Sivuilta löytyy mm. 100syytä -kampanjamateriaalit
ja kaikki ajankohtaiset tiedotteet. Toimintavuoden aikana uudistetaan sivuston
ulkoasua.
Ulkoinen viestinnän painopiste on 100syytä kampanjan
yhteydessä tehtävässä mediaviestinnässä, joka on onnistunut erinomaisesti. Kampanjaviestinnän yhteydessä SUOMA on tuotu
systemaattisesti esille myös järjestönä ja SUOMAn asema kotimaan matkailun
asiantuntijana on merkittävästi vahvistunut. Muuta ajankohtaisviestintää
tehdään tarpeen mukaan esimerkiksi mielipidekirjoitusten muodossa sekä
keskeisiin toimenpiteisiin liittyen.
Sivun alkuun
12. Talous
SUOMA ry:n perustoimintojen kokonaisbudjetti vuodelle 2021
on 78 515 euroa. 100syytä kampanjaan suunnatut valtiontuet ovat kasvattaneet
budjettia ja voivat kasvattaa sitä edelleenkin, mutta niillä ei käytännössä ole
tulosvaikutusta eikä niitä ennakoida budjettiin, koska ovat kampanjan
läpilaskutuseriä.
Alueorganisaatiojäsenet / matkailukeskusjäsenet
|
830 €
|
I-toimistot
|
525 € (myös käyttöoikeusmaksu sama)
|
I-toimistojen sivupisteet
|
105 € (käyttöoikeusmaksu)
|
Palkkiot ja matkakulujen korvaukset:
Palkkioita SUOMAn hallituksen ja i-jaoksen jäsenille tai
edustajille työryhmissä ei makseta. Matkakuluja voidaan korvata hallituksen päätöksellä tapauskohtaisesti,
mikäli edustajan oma työantaja ei niitä korvaa.
Sivun alkuun
13. Yhteistyötahot ja jäsenyydet
SUOMA pyrkii laaja-alaiseen yhteistyöhön muiden valtakunnallisten matkailuun vaikuttavien tahojen kanssa. Jatkuvaa yhteistyötä tehdään mm. seuraavien toimijoiden kanssa:
VISIT FINLAND/BUSINESS FINLAND
Matkailualueet ja organisaatiot ovat olleet aktiivisesti ja
ratkaisevassa roolissa mukana Visit Finlandin kasvuohjelmissa ja
kansainvälisessä markkinoinnissa. Painopisteenä ennen pandemiaa oli erityisesti
laajan Lakeland alueen kampanjointi, jonka toteutuksessa SUOMAn
matkailuorganisaatioilla on keskeinen rooli. Toimenpiteitä jatkettaneen
kansainvälisen matkailun elpymisen myötä.
SUOMA käy Visit Finlandin kanssa keskustelun I-toimistoverkoston
luokituksen uudistamiseen liittyen.
Visit Finlandin näkemykset ovat tärkeitä
kansainvälisen matkailun osalta ja tavoitteena on saada verkostolle myös
näkyvyys Visitfinland.com sivustolla.
TYÖ- JA ELINKEINOMINISTERIÖ TEM
Ministeriön matkailusta vastaavan ministeriin ja virkamiehiin
ja muihin avainhenkilöihin pidetään jatkuvia yhteyksiä. Yhteydenpidossa
korostuu kotimaan matkailun edistäminen, 100syytä kampanjan jatko ja muut SUOMAn
keskeisissä toimenpiteissä mainitut asiat.
MAA- JA METSÄTALOUSMINISTERIÖ MMM
Ministeriön alaisena toimii SUOMAn pitkäaikainen messuyhteistyökumppani
saaristoasiain neuvottelukunta, joka osallistui vuonna 2019 merkittävällä
panostuksella myös 100syytä kampanjaan ja oli mukana pienemmällä panostuksella
myös 2020 kampanjassa. Lisäksi Saaristoasian neuvottelukunta on ollut useana
vuonna SUOMAn kumppani Matka -messuilla. Neuvottelukunnan kanssa käydään
jatkokeskustelut vuoden 2021 kampanjaan osallistumisesta. Lisäksi ministeriön
hallinnonalaan kuuluu matkailun kannalta tärkeitä virastoja ja laitoksia kuten
Metsähallitus, Luonnonvarakeskus Luke ja matkailurahoitukseen vaikuttava
Maaseutuvirasto Mavi.
SUOMEN MATKATOIMISTO-ALAN LIITTO SMAL
Suomen matkatoimistoalan liiton kanssa jatketaan yhteistyötä
ja yhtenä osa-alueena on MATKA- messujen aikana järjestettävä Matkatieto
-koulutus. SUOMA on SMAL:n toimialajäsen ja SMAL on SUOMAn yhteistyöjäsen. Vaikka pääosa SMAL:n jäsenistä on outgoing
yhtiöitä, niin SUOMA pitää myös matkatoimistoalan elpymistä matkailun
kokonaisuuden kannalta erittäin tärkeänä.
Ala on kaikista matkailusektorin tahoista kärsinyt kaikkein eniten
pandemiasta.
LINJA-AUTOLIITTO
Linja-autoliitto SUOMAn yhteistyöjäsen. Erityisesti
Linja-autoliiton tilausliikenteeseen painottuneet jäsenyritykset ovat tärkeä
kohderyhmä kotimaan ryhmämyynnin kannalta.
Liiton jäsenyritykset ovat olleet hyvin suurissa vaikeuksissa pandemian
aikana ja SUOMA pyrkii omien kanaviensa kautta auttamaan myös tämän sektorin
nousua, kun ryhmämatkustus palautuu toimivalle tasolle.
MATKA -MESSUT
SUOMA toimii kiinteässä yhteistyössä Matka-messujen kanssa
ja yli kymmenen vuoden ajan Suoma on organisoinut messujen info-osaston yhdessä
matkailualan oppilaitosten kanssa.
Vuoden 2021 Matka- messut pidetään poikkeuksellisesti 19.-23.5.2021.
Toiminnanjohtaja sekä Satu Hirvenoja Visit Turku, ovat
SUOMAn edustajina MATKA -messujen kehitysryhmässä.
PIIRI
SUOMA on ollut jo 14 vuoden ajan aktiivisesti kehittämässä
yhdessä Kuntaliiton ja SEKES ry:n kanssa PIIRI yhteisöä (www.piiri.info), johon kaikki SUOMAn
toiminnassa mukana olevat henkilöt voivat maksutta liittyä. Yhteisön tavoitteena on kehittää kunnallisen
sektorin markkinointi- ja viestintävalmiuksia. Piiri järjestää vuosittain
useita koulutustapahtumia. Kuntamarkkinoinnin SM -kilpailut on ollut Piirin
päätapahtuma, mutta jatkossa kisat toimivat itsenäisesti ja SUOMA osallistuu
niiden organisointiin.
SUOMAn tavoitteena on pitää matkailua esillä osana
kuntamarkkinointia ja matkailuorganisaatioiden aktiivinen osallistuminen Piiri -tapahtumiin
ja SM -kisaan edesauttaa matkailun roolin esilletuomista kuntasektorilla.
MARA RY
Maran kanssa on tehty hyvää yhteistyötä mm. 100syytä
kampanjan tiedottamisessa Maran laajalle jäsenkentälle. Kampanja on saanut
näyttävästi palstatilaa myös Maran Vitriini lehdessä. Useat SUOMAn
jäsenorganisaatiot ovat Maran jäseniä.
ELY-KESKUKSET
SUOMA toimittaa vihreää I-kilpeä käyttävien toimistojen
luetteloa säännöllisesti Elylle
ennakko-opastehakemuksiin liittyen.
Pääsääntöisesti lupa myönnetään vain vihreän I-kilven käyttöluvan
saaneille toimistoille.
Ely -keskukset ovat nykyisin tärkein matkailun julkinen
rahoittaja sekä kehittämis- että investointihankkeiden osalta. On tärkeää, että
alueorganisaatiot pitävät säännöllistä yhteyttä oman alueensa Ely -keskusten
matkailuasioista vastaaviin henkilöihin.