Ahvenanmaa_1920.jpg

 

Suomen matkailuorganisaatioiden yhdistys - SUOMA ry

Toimintasuunnitelma kaudelle 1.1. - 31.12.2025

1. Toiminnan tarkoitus

 

SUOMA ry on jäsenorganisaatioidensa ja näiden kanssa yhteistyössä toimivien matkailuyritysten puolueeton edunvalvoja ja verkostoitumisen edistäjä. Yhteistyöllä ja hyvien käytäntöjen jakamisella parannetaan sekä matkailuorganisaatioiden että matkailuyritysten toimintaedellytyksiä ja toimintakykyä. SUOMA ajaa koko matkailuelinkeinon etua vaikuttamalla matkailun valtakunnalliseen päätöksentekoon sekä toimimalla mahdollisimman aktiivisesti eri foorumeilla ja yhteistyöryhmissä. Erityisen tärkeää on vaikuttaminen myös jokaisen jäsenen omalla alueella siten, että matkailu teollisuusalana ymmärretään ja siihen panostetaan myös paikallisesti.

Kestävän kehityksen mukaisen ja laaja-alaisesti vastuullisen matkailun periaate on entistäkin tärkeämpi keskeinen arvo, jonka toteuttamista SUOMA ja sen jäsenorganisaatiot edistävät kaikessa toiminnassaan. SUOMAn jäsenyyden ehdottomana edellytyksenä on sitoutuminen näihin arvoihin. Arvot on kirjattu myös vuoden 2024 aikana käyttöön otettuihin uusiin I-lupa kriteereihin. SUOMA pitää erityisen tärkeänä Suomen luonnonarvoista huolehtimista niin, että jokainen matkailuyritys huolehtii osaltaan Suomen tärkeimmän matkailuvaltin säilymisestä.  Lisäksi SUOMA vastustaa erityisesti luontoon tukeutuvilla matkailualueilla ympäristöä vaurioittavan kaivostoiminnan ja muun teollisuuden sijoittumista niiden läheisyyteen.


2. Keskeisiä toimenpiteitä

I-toimistojen osalta matkailuneuvontauudistuksen jatkotoimet -monikäyttöisen digitaalisen koulutusmoduulin kehittäminen.

  • Kannustetaan kaikkia viemään matkailuinfot ja alueen keskeiset tuotteet Datahubiin.

Koulujen loma-aikojen siirto: selvittämisestä tehdyn esityksen toteutukseen vaikuttaminen yhteistyössä alueorganisaatioiden, maakuntaaliittojen ja muiden järjestöjen kanssa

  • Koulujen loma-aikojen siirron selvittämisestä tehdyn esityksen pohjalta käytävään keskusteluun osallistuminen.

100syytä kampanjan uudistaminen sisällöltään laajemmaksi ja ympärivuotiseksi.

  • 100syytä sivuston uudistaminen ja kehittäminen sisäänpääsyalustaksi Suoman keskeisiin toimintoihin ja tutkimuksiin

SUOMA-sivuston uudistus. Sivu-uudistuksessa painotetaan teknisesti helppoa päivitettävyyttä sekä visuaalisuuden uudistamista mahdollisesti lähemmäksi 100syytä ilmettä. Verkkosivuja käytetään jatkossa työvälineenä ja ennen kaikkea tietopankkina. Lisäksi sivuja voidaan käyttää jatkossa enemmän myös tiedotuksessa. Sivu-uudistuksessa huomioidaan myös jäsenrekisterin linkitys.

SUOMA ryhmämatkakiertueelle haetaan uusia kohderyhmiä ja kumppanuuksia.

Matkailun edunvalvontatyön tiivistämisessä SUOMA ry:llä on aktiivinen rooli. Edunvalvontatyötä ja käytännön yhteistyötä tiivistetään järjestöjen ja muiden sidosryhmien kesken.

Lisätään tietoiskuja, konsultointia ja koulutuksia jäsenistölle.

Vuosittaisten tutkimusten ideointi, tilaus ja toteutus. Tutkimuksia hyödynnetään valtakunnallisessa mediatyössä ja näkyvyyden saavuttamisessa sekä verkoston sisäisessä viestinnässä.

SUOMA:n aktivoituminen sosiaalisessa mediassa: LinkedIn, Facebook ja muut valitut kanavat

Rahoitushaku toiminnan laajentamiseksi ja vahvistamiseksi. 

2.1 Matkailuneuvontaverkoston kriteeriuudistuksen jatkotoimet  

SUOMA omistaa matkailuneuvonnan virallisen tunnuksen (aikaisemmin vihreä i-kilpi) tavaramerkin ja myöntää sen käyttöoikeudet. Virallista tunnusta käyttäviä neuvontapisteitä on reilut 100 kpl koko maan kattavasti.

Kriteeristön uusintatyö saatiin päätökseen vuoden 2024 aikana varsin pitkän ja perusteelliseen i-tiimin tekemän työn tuloksena. Luonnosvaiheessa tehdyn kenttäkyselyn palaute oli yksiselitteisesti uudistusta tukeva.

Matkailuneuvontapisteiden rooli on suuntautunut entistä enemmän some- ja digiympäristön ylläpitoon ja sitä kautta tapahtuvaan viestintään ja vastaavasti ympärivuotinen face to face -palvelu on vähentynyt. Uudistuksella tähdätään siihen, että verkosto pystyy paremmin vastaamaan myös kansainvälisten asiakkaiden palvelusta. Kriteeristö on myös laadittu joustavasti päivitettäväksi seuraamaan muutostarpeita.

I-toimistot ovat hyvin toimiessaan keskeinen osa matkailijoiden katkeamatonta palveluketjua sekä ennen matkaa, että matkan aikana kohdealueilla.

Digitaalisen koulutusmoduulin tuottaminen

Kriteeristön ehtoihin kuuluu myös digitaalisen koulutusmoduulin läpikäyminen ja tavoitteena on tuottaa se hyvään valmiustilaan vuoden 2025 aikana. Tämän osalta tullaan tekemään yhteistyötä Visit Finlandin kanssa, niin että kansainvälisen matkailun tarpeet huomioidaan riittävästi.

Koulutusmoduulin toteutukseen liittyy myös jo alustavasti käynnistetty yhteistyö Ruotsin i-luvat myöntävän Visitan kanssa, jolla on jo vastaava koulutusmoduuli. Visitan kanssa vaihdetaan tietoja myös kriteeristöasioista.

Koulutusmoduulia voidaan hyödyntää myös matkailuyritysten henkilöstön matkailutiedon lisäämisessä ja siihen voidaan liittää myös diplomi, jota voi hyödyntää työnhaussa. Todennäköisesti koulutusmoduulin tuottamisessa ja ylläpidossa tehdään yhteistyötä alan oppilaitoksen kanssa ja se vaatii joka tapauksessa SUOMA:n ulkopuolista resursointia budjetin sallimissa rajoissa. Koulutusmoduulikokonaisuutta edistää i-tiimi yhdessä toiminnanjohtajan kanssa. Työn edistymisestä viestitään aktiivisesti hallitukselle.

Uudesta luokituksesta tehdään viestintää sekä elinkeinon sisällä että mediaan suunnattuna. I-verkosto nostetaan uudella ilmeellä esille Matka 2025 -messuilla.

Verkoston vieminen kansainväliseen näkyvyyteen

Visit Finlandin kanssa on alustavasti sovittu verkoston viemisestä kansainvälisen näkyvyyden piiriin visitfinland.com sivustolle. Tämä edellyttää tietojen syöttämistä Datahubin kautta yhdenmukaisessa muodossa. Toimintavuoden aikana sovitaan Visit Finlandin kanssa prosessista ja sen aikataulusta tarkemmin ja kannustetaan kaikkia verkoston jäseniä liittymään Datahubin käyttäjiksi.

 

2.2. Koulujen loma-aikojen siirron selvittämisestä valtionhallinnon sisällä v. 2024 tehdyn esityksen pohjalta käytävä keskustelu ja laajamittainen vaikuttaminen selvityksen toteuttamiseksi

Koulujen loma-aikojen siirtäminen on ollut SUOMA:n agendalla pitkään ja se sai lisää konkretiaa kun vuonna 2018 ministerin Lintilän aloitteesta tehtiin selvitys siirron tarpeellisuudesta, joka osoitti konkreettisesti, että koulujen alkamisen siirtäminen kahdella viikolla toisi yli 200 miljoonan euron suoran matkailutulon lisäyksen. Todelliset ja tätä suuremmat taloudelliset vaikutukset matkailukenttään tulevat kuitenkin kansainvälisen matkailun kilpailukyvyn paranemisen myötä, mikäli elokuu saadaan täysipainoiseksi lomakuukaudeksi, kuten se on Suomelle tärkeissä matkailijoiden lähtömaissa.

Suomen matkailukohteiden palveluiden pitäisi toimia täysipainoisesti myös syyskaudella. Esimerkiksi monien Keski-Euroopan maiden lomakaudet ajoittuvat yli elokuun ja usein vielä syyskuun puolelle, jolloin Suomen koulujen alkaminen elokuun alkupuolella ja sen myötä kotimaisten matkailijoiden määrän väheneminen supistavat merkittävästi palvelutarjontaa ja pahentavat entisestään alan suurta työvoimapulaa. Lisäksi siirrolla olisi merkittävä työllisyysvaikutus myös muulle elinkeinoelämälle. Siirrolla olisi vaikutusta myös yleisemmällä tasolla Keski-Euroopan maiden kanssa käytävään liiketoimintaan, mikäli loma-ajat lähestyisivät Euroopan yleistä ajankohtaa.

Lähtökohtana on, että mikään taho ei siirrosta kärsi, vaan pitkällä tähtäimellä se tuottaa selkeitä hyötyjä. Kansalaisten ja erityisesti lapsiperheiden mielipiteitä on selvitetty jo kahdessa kyselytutkimuksessa ja niiden tulokset puoltavat siirtoa.

SUOMA:n ja elinkeinon piirissä on ymmärrys siitä, että tällainen muutos ei synny hetkessä ja sitä ei voida toteuttaa pelkästään matkailun tarpeista. Oleellista on saada selvitystyö aikaan valtionhallinnon puolella, jolloin selvitetään kaikki vaikutukset ja muutostarpeet eri tasoilla.


2.3. 100 syytä matkailla Suomessa -kampanja jatkuu uudistuneena

100syytä matkailla Suomessa kampanjaa on toteutettu vuodesta 2017 alkaen lähtökohtaisesti samalla rakenteella.

Kampanjaa uudistetaan nyt merkittävästi ja sen tarjontasisältöä laajennetaan uuden ja osittain jo aikaisemmin Vinkkipankissa testattua tekniikkaa kehittämällä. Tavoitteena on tuottaa sisältöä pienemmällä käsityöllä ja mahdollistaa siirtyminen ympärivuotisuuteen helpolla sesonkien mukaisilla sisältömuutoksilla. Näin myös talvikauden ja välisesonkien tarjonta saadaan valtakunnalliseen näkyvyyteen. Ympärivuotisella toiminnalla on suuri merkitys 100syytä brändin tunnettavuuden kasvattamisessa.

Keskeisessä roolissa ovat kampanjaan etukäteen sitoutuvat matkailuorganisaatiot, jotka saavat nykyistä pienemmillä kustannuksilla tuotua kampanjaan laajemman joukon alueensa tarjontaa. Organisaatiot voivat edelleen "jakaa" sisäänpääsykoodeja yrityksille ja muille toimijoilleen edulliseen hintaan (esim. 500 Eur/kohde) ja näin pienentää organisaation peruskustannusta ja panostaa kampanjassa alueensa brändinäkymään. Tarjonta nousee esille monipuolisten hakumahdollisuuksien kautta.

Kampanjaan haetan myös suuria valtakunnallisia yhteistyökumppaneita, joiden kautta brändinäkyvyyttä levitetään entistä laajemmalle yleisölle.

Kotimaan matkailun kasvun ylläpito on matkailun kivijalka ja tuo lisää resursseja myös kansainväliseen markkinointiin. On muistettava, että pandemian yli selvittiin puhtaasti kotimaisen matkailun voimin ja se on huoltovarmuuskysymys myös mahdollisesti tulevien markkinahäiriöiden aikana.

100syytä-brändi on kasvattanut kahdeksan vuoden ajan tunnettavuuttaan sekä 100syytä.fi -sivuston että lähes omiksi medioiksi luokiteltavien 100syytä-somekanavien osalta. Brändin laajentuminen ympärivuotiseksi ja tarjontasisällön kasvattaminen jopa viisinkertaiseksi aloittavat uuden jakson tunnettavuuden ja kävijämäärien kasvussa.

Kotimaan matkailu on saatu 100syytä-kampanjaviestinnän avulla näkymään hyvin myös mediassa ja vuosi vuodelta enemmän näkyvyyksiä saadaan, kun medialle tarjotaan luotettavaa tutkittua tietoa kuluttajista eri ajankohtien kynnyksellä. kautta. Media haastattelee mielellään SUOMA:n edustajia ja luottaa 100syytä-kanavan keräämään dataan, kun tarkastellaan millaiset kohteet ja asiat kuluttajia ovat kiinnostaneet. Joka vuosi myös useat matkailuorganisaatioiden edustajat ovat esiintyneet 100syytäviestinnän myötä, joko sitaateilla painetussa mediassa tai TV:n ja radion ajankohtaisohjelmissa Vuoden 2024 kampanjan lähtölaukaus tapahtuu Matka 2025 -messuilla, jossa SUOMA esiintyy perinteiseen tapaan Info-osastolla ja silloin aletaan 100syytä-somekanavissa kääntää kuluttajien huomiota kesään. Uusi kampanjasivusto avataan toukokuun alussa ja tämän jälkeen se päivittyy ympärivuotiseksi matkailukanavaksi.

SUOMA:lla ei ole kampanjan toteuttamiseen liittyvää taloudellista riskiä.


2.4. Suoma.fi sivuston uudistus ja somen aktivointi

Suoma.fi sivuston uudistaminen on tarpeen ja siihen on nyt myös taloudelliset resurssit. Sivusto ja Suoman jäsenrekisteri täytyy myös synkronisoida keskenään, jotta jäsen matkailuneuvontaluettelot saadaan helpommin pysymään ajan tasalla.

Sivuston yhtenä roolina on toimia matkailuorganisaatioihin ja matkailuyrityksiin päin alustana, josta löytyvät tiedot ja sisäänpääsy mm. 100syytä kampanjaan ja samoin SUOMA:n ryhmämyyntikiertueen tietoihin ja tutkimustuloksiin. Ajankohtaiset aiheet ja uutiset esim. valtakunnallisista aiheista olisi saatava automaattisesti esim. Työ- ja elinkeinoministeriön ja Visit Finlandin tiedostoista. Ulkoasua modernisoidaan ja tuodaan lähemmäksi 100syytä ilmeen tyyliä. Erityisen tärkeää on helpottaa päivitystä nykyiseen sivustoon verrattuna. Tiedonvälitys kentälle on erityisen tärkeää ja siinä voi uutiskirjeformaatti olla yhtenä osana.

Some kanavien aktivointi ja laajentaminen on harkittava, huomioiden kuitenkin rajalliset päivitysresurssit. Näiden kanavien kautta pyritään välittämään alueilta lähtevää infoa.

 

2.5.  SUOMA ryhmämatkakiertueelle haetaan uusia kohderyhmiä ja kumppanuuksia

SUOMA ryhmämatka –myyntikiertue on suurin Suomessa järjestettävä matkailun myyntitapahtuma. Vuosittain on perinteisesti järjestetty kaksi neljän päivän kiertuetta, toinen helmi- tai maaliskuussa ja toinen syys- tai lokakuussa. Normaalivuosina kiertueen tilaisuuksiin on osallistunut yli 1200 ryhmämatkojen ostajaa ja palveluiden tarjoajina n. 220 matkailuyritystä/matkailuorganisaatiota.

Yhteistyössä kiertueille myyjinä osallistuneiden tahojen kanssa selvitetään, mitä uusia kohderyhmiä voidaan kiertueille saada asiakkaiksi. Asiakastahot painottuvat nykyisellään erilaisiin yhdistyksiin, joista keskeisenä ovat eläkeläisyhdistykset. Näiden lisäksi ostajiksi pyritään saamaan esim. ammatillisia järjestöjä, liikuntaan ja erilaisiin aktiviteetteihin liittyviä järjestöjä sekä valtakunnan- että aluetasolta.

Yhteistyötä lisätään Linja-autoliiton kanssa bussimatkanjärjestäjiin suunnatulla viestinnällä, joka käynnistettiin pienimuotoisena jo vuoden 2024 alussa. Tavoitteena on saada näitä tuomaan kiertueelle omia asiakastahojaan PR-luonteisella myyntiä edistävällä matkalla, johon voi kiertuetapahtuman lisäksi yhdistää myös muita käyntejä matkareitin kohteissa. Linja-autoliitto on Suoman yhteistyöjäsen.

Kiertueiden ulkoistamista jatketaan niitä pitkäjänteisesti ja laadukkaasti hoitaneen Ykkösmedia Oy:n kanssa https://www.ykkosmedia.fi/suoma/.


2.6. Matka-messuilla käynnistetään 100syytä-kampanjan ennakkoviestintä kuluttajille ja tuodaan matkailuneuvontapisteiden uudistus näyttävästi esille

SUOMA:lla on messuilla aikaisempien vuosien tapaan Info-osasto keskeisellä paikalla ja sen toiminnassa on mukana yli 100 matkailualan opiskelijaa eri oppilaitoksista. Yli 10 vuotta kestäneen oppilaitosyhteistyön myötä yli 1500 opiskelijaa on saanut käytännön kokemusta messuista ja tutustunut myös SUOMA toimintaan. Osasto ja infotoiminta toteutetaan yhteistyössä messuorganisaation kanssa.

SUOMA messuosasto brändätään 100syytä-teemalla ja sen ohella nostetaan matkailuneuvontakriteeristön uudistus voimakkaasti esille.

 

2.7. Tiivistetään edunvalvontayhteistyötä järjestöjen ja muiden sidosryhmien kesken

Matkailun edunvalvonta on tällä hetkellä hyvin sirpaleista eikä palvele matkailukentän kokonaisuutta. Jokaisella järjestöllä on oma agendansa, mutta sen toteuttamisen ohella tarvitaan laajamittaisempaa yhteistä edunvalvontaa. Arvonlisäveron korotukset, jatkuva kustannusten nousu kuristavat yritysten taloutta ja uusien rasitteiden tuloa on estettävä laajalla rintamalla. Kansainvälinen kasvu raahaa vielä koronan jälkimainingeissa ja Visit Finlandin rahoitukseen kohdistuvat suuret leikkaukset uhkaavat hidastaa edelleen ulkomailta Suomen suuntautuvat matkailun kehitystä. Matkailun järjestötahojen on nähtävä matkailukentän suuri kuva ja sitä kautta haettava yhteinen intressi keskeisissä asioissa. Järjestökentällä SUOMA, Mara, SMAL voivat tiivistää keskinäistä yhteistyötä ja koota muita pienempiä järjestäytyneitä toimijatahoja yhteisen sateenvarjon alle. Myös edunvalvonnallinen yhteistyö Visit Finlandin kanssa matkailuorganisaatioiden ja DMO-yhteistyön myötä on perusteltua SUOMA:n kannalta- matkailun edistämisen ollessa yhteinen nimittäjä. Historiaa hyvinkin laajasta yhteistyöstä on vuosilta 1999–2007, jolloin toimi Suomen matkailuelinkeino ry. Siihen kuuluivat kaikki merkittävät matkailusektorin toimijat mukaan lukien SUOMA, SMA, Mara, lento- ja laivayhtiöt. Nämä yhtiöt täytyisi saada uudelleen mukaan vaikuttajayhteistyöhön


Sivun alkuun

3. Jäsenistö

SUOMA ry:n jäsenmäärä on 15 varsinaista alueorganisaatiojäsentä (ml. matkailukeskusjäsenet), 40 matkailutoimistojäsentä ja 16 yhteistyöjäsentä. Tämän lisäksi toiminnassa on mukana i-toimistojen käyttöoikeusmaksulla 42 i-toimistoa. Osalla alueorganisaatiojäsenistä on useita i-toimistoja ja osalla itoimistojäsenistä on useita i-pisteitä. Yhteensä verkostoon kuuluvia organisaatioita on 113 ja näiden toimipisteitä n. 120. Yhteistyöjäsenyyksien määrä on kasvanut vuosittain ja sitä kasvatetaan harkitusti valtakunnallisten toimijoiden suuntaan.

I-uudistus ei olennaisesti muuta jäsenmäärää, kuitenkin jossain määrin InfoPoint-pisteet voivat lisätä matkailuneuvontatunnuksen luvalla toimivia tahoja.


Sivun alkuun

4. Hallitus

Sääntöjen mukaan vuosikokouksen valitsemaan hallitukseen kuuluu puheenjohtajan lisäksi vähintään neljä ja enintään kuusi jäsentä ja lisäksi jokaiselle valitaan varajäsen. Vuonna 2025 hallitukseen kuuluu puheenjohtajan lisäksi kuusi jäsentä ja näille varajäsenet. SUOMA:n vakiintuneen käytännön mukaan myös varajäsenet osallistuvat hallituksen kokouksiin, vaikka varsinainen jäsen olisikin paikalla.

Hallitus nimeää SUOMA ry:n edustajat valtakunnallisten ja muiden laaja-alaisten yhteisöjen hallintoelimiin.


Sivun alkuu

5. I-Tiimi

Vuosikokouksen päätöksellä valitaan i-Tiimi, johon v. 2024 kuuluu seitsemän jäsentä. I-Tiimiin valitaan mahdollisimman hyvin erityyppisiä i-toimistoja edustava koostumus. I-Tiimi valitsee keskuudestaan puheenjohtajan.

I-Tiimin tehtävänä on käsitellä virallisen matkailuneuvontatunnuksen käyttöoikeushakemukset ja myöntää käyttöluvat. Lisäksi i-Tiimi käsittelee myös muita matkailuneuvonnan kehittämiseen ja henkilöstön koulutukseen liittyviä asioita ja järjestää resurssien puitteissa verkostoitumistilaisuuksia ja koulutusta i-toimistojen työntekijöille. Lisäksi I-Tiimi valmistelee koulutusmoduulin tuottamista ja Visit Finlandin kanssa alustavasti sovittua tietojen siirtoa Datahubin kautta visitfinland.com -sivustolle.


Sivun alkuun

6. Henkilöstö

SUOMA hankkii toistaiseksi ostopalveluna osa-aikaisen toiminnanjohtajan ja taloushallinnon palvelut. Sihteeripalveluita ja muita ulkoisia palveluita hankitaan tarvittaessa budjetin sallimissa rajoissa. Jo vuoden 2023 aikana valmisteltu toiminnanjohtajan vaihdos saatiin vihdoin tehtyä vuoden 2024 elokuussa kun Suvi Ahonen valittiin pitkään tehtävässä toimineen Hannu Komun tilalle.

SUOMA on toiminut koko 30 vuotisen historiansa ajan hyvin pienillä kiinteillä resursseilla ja niiden vahvistamiseen on tarvetta myös nykyisten toimintojen osalta. Erityisesti 100syytä-kampanjaan kytkeytyy kampanjatoimiston tekemän työn lisäksi paljon SUOMA:n omia resursseja vaativia tehtäviä kampanjan ohjaamisessa, mediaviestinnässä ja tutkimuksissa. Muutaman vuoden aikavälillä tavoitteena on päätoimisen toiminnanjohtajan ja sihteerin kokoinen organisaatio. SUOMA on kuitenkin saanut hyviä tuloksia ulkoistamalla ryhmämyyntikiertueen ja hyvin pitkälti myös 100syytä kampanjan. Lisäksi pienimuotoisempaa kumppanuutta oli käytössä I-uudistuksen eri vaiheissa ja myös Matka messuihin liittyvät laajat järjestelyt (info osastolla 7–8 oppilaitosta, yli 100 opiskelijaa) on saatu hyvin ulkoistettua.


Sivun alkuun

7. Kokoukset

Hallitus kokoontuu v. 2024 aikaisemman käytännön mukaan vähintään neljä kertaa ja aina tarvittaessa. Hallituksen strategiapäivä järjestetään vähintään joka toinen vuosi. I-tiimi käsittelee lupahakemukset pääsääntöisesti sähköpostikokouksissa ja pitää sen lisäksi 2–3 läsnäolokokousta. Vuosikokous pidetään sääntöjen mukaisesti syyskuun loppuun mennessä. Vuosikokouksen yhteydessä järjestetään perinteinen SUOMA-seminaari.

 

Sivun alkuun

8. Edustajat työryhmissä ja yhteisöjen hallintoelimissä

SUOMA:n hallitus nimeää tarvittaessa edustajat työryhmiin. Työryhmiin valitut henkilöt tuovat kokouksissa esille SUOMA:n kannan ja toivomukset. Työryhmien jäsenet informoivat säännöllisesti hallitusta ja toiminnanjohtajaa.

SUOMA:n lausunnot antaa hallitus tai hallituksen valtuuttamana puheenjohtaja tai toiminnanjohtaja. Hallitus pyytää tarvittaessa erityisen tärkeisiin SUOMA ry:lle kohdistettuihin lausuntopyyntöihin tai muihin merkittäviin kommentit jäsenistöltä, mikäli se on aikataulullisesti mahdollista. Tällainen asia toimintakaudella on mahdollisesti edistyvä kotimaan matkailun kehittämisorganisaatioon liittyvä ratkaisu.

SUOMA:n tavoitteena on olla entistä enemmän edustettuna valtakunnallisessa matkailuun liittyvässä päätöksenteossa ja valtakunnallisesti tärkeiden hankkeiden valmistelussa. SUOMA:n puheenjohtajalla, varapuheenjohtajalla tai toiminnanjohtajalla tulee jatkossa olla paikka mm. matkailufoorumissa, matkailustrategian seurantaryhmässä ja Visit Finland Advisory Boardissa. Näistä käydään keskustelu TEM:n ja Business Finlandin kanssa.


Sivun alkuun

9. Koulutus

SUOMA lisää toimenpiteitä koulutuksen osalta järjestämällä kauden aikana kolme tasokasta asiantuntijaluentoa etäyhteydellä ja avoimina myös yrityksille. Hallitus kartoittaa aihepiirit ja tarpeet, pyritään tuomaan sellaista tietoa ajankohtaisista aiheista, jota ei muuten saatavissa.

SUOMA:n vuosiseminaari on kaikille avoin ja laadukas koulutustapahtuma ja se pidetään syyskokouksen yhteydessä.

Uuden i-kriteeristön käyttöönottoa varten järjestetään i-toimistoille tarvittaessa webinaarimuotoinen tilaisuus. Lisäksi i-uudistukseen liittyy digitaalinen koko maan perusmatkailutiedon koulutuspaketti, joka on jokaisen i-toimistoissa työskentelevän läpikäytävä. Koulutusta voidaan hyödyntää myös yritysten henkilöstön matkailutiedon lisäämisessä. Koulutuspaketti valmistellaan käyttöönotettavaksi vuoden 2025 loppuun mennessä. Sen valmistelussa tehdään yhteistyötä mm. Visit Finlandin kanssa. Vuoden 2023 aikana on avattu yhteistyökeskustelu myös Ruotsin Visitan kanssa. Visita myöntää Ruotsin i-luvat ja siellä on kehitetty vastaava koulutusmoduuli.


Sivun alkuun

10. Jäsenrekisterin kehittäminen

Jäsenrekisterin avulla alueorganisaatiot, matkailutoimistot ja yhteistyöjäsenet voivat päivittää omia tietojaan ja nähdä muiden toimijoiden perustiedot. Rekisterin perusteella lähetetään myös kaikki SUOMA:n sisäiset tiedotteet. Rekisteriä joudutaan kehittämään osin i-uudistuksen muuttuvan rakenteen takia ja se on myös teknisesti vanhentunut ja tietoja ei voida automaattisesti siirtää suoma.fi -sivuille. Uudistaminen toteutetaan taloudellisten resurssien sallimissa puitteissa.


Sivun alkuun

11. Tutkimus ja matkailun vaikutusten mittaus

SUOMA:n oma tutkimustoiminta keskitetään nykytoimintojen säilyessä talvella tehtävään matkustushalukkuuden, ostovoiman ja kiinnostuksen kohteisiin liittyvään ulkoistettuun tutkimukseen sekä sen seurantatutkimukseen huhtikuussa. Talven tutkimus antaa tietoa 100syytä-kampanjan rakenteen ja sisällön viimeistelyyn ja kevään tutkimusta voidaan hyödyntää mediaviestinnässä. Lisäksi 100syytä-kampanjan dataa voidaan hyödyntää kesällä ja syksyllä tehtävässä mediaviestinnässä.

Tilastollinen tieto saadaan monipuolisesti esimerkiksi Tilastopalvelu Rudolfin kautta ja niitä analysoidaan sekä jäsenkentän että mediaviestinnän tarpeisiin.

Tutkimustulokset ovat osoittautuneet erittäin tärkeäksi mediaviestinnän pohjaksi ja SUOMAan sekä 100syytä-kampanjan kautta saatavaan kuluttajien kiinnostuksesta kertovaan dataan mediassa luotetaan. Sen ansiosta SUOMA ja 100syytä-kampanja on saanut erittäin hyvää näkyvyyttä valtakunnan mediassa.


Sivun alkuun

12. Sisäinen ja ulkoinen viestintä

Sisäisen tiedottamisen tärkeimpänä välineenä on edelleen sähköpostiviestintä, jolla voidaan tarvittaessa ohjata Suoma.fi -sivuille laajempiin tietosisältöihin. Sivuilta löytyy mm. 100syytä-kampanjamateriaalit ja kaikki ajankohtaiset tiedotteet. Nopeaan ja usein tapahtuvaan viestintään sähköposti on kokemusten mukaan toimivin kanava.

Suoma käyttää jatkossa verkoston sisäiseen tiedonjakamiseen ja keskusteluun myös mm. Facebookia ja yleisemmin asiantuntijaroolin työvälineenä esimerkiksi LinkedIniä, jonne SUOMA:lle tullaan luomaan oma tunnus, mitä myös jäsenistön toivotaan julkaisuissaan hyödyntävän.

Säännöllisten uutiskirjeiden tuottaminen ja lähettäminen esim. 3–4 kertaa vuodessa on todettu tarpeelliseksi, mutta se vaatii sekä Suoma.fi-sivuston kehittämistä, että lisää henkilöresursointia.

Ulkoisen viestinnän painopiste on 100syytä-kampanjan yhteydessä tehtävässä mediaviestinnässä, joka on onnistunut erittäin hyvin. Kampanjaviestinnän yhteydessä SUOMA on tuotu systemaattisesti esille myös järjestönä ja SUOMA:n asema kotimaan matkailun asiantuntijana vahvistui merkittävästi erityisesti koronakesien myötä. Median kommenttipyyntöjä tulee viestinnän ja kampanjatoimiston mediapitchauksen seurauksena kesäkaudella viikoittain ja myös näyttäviä esiintymisiä valtakunnan medioissa on säännöllisesti. Muuta ajankohtaisviestintää tehdään tarpeen mukaan esimerkiksi mielipidekirjoitusten muodossa sekä keskeisiin toimenpiteisiin liittyen.


Sivun alkuun

13. Talous

SUOMA ry:n perustoimintojen kokonaisbudjetti vuodelle 2025 koostuu pääosin jäsenmaksuista. Perusbudjetin lisäksi SUOMA:n toimintaan kytkeytyvää rahaliikennettä on 100syytä-kampanjan budjetti ja SUOMA ryhmämyyntikiertueen osallistumismaksut. Ulkoisia rahoituskanavia tullaan kartoittamaan toiminnan ja tavoitteiden saavuttamisen tueksi.

Jäsenmaksut/I-käyttöoikeusmaksut   
Alueorganisaatiojäsenet / matkailukeskusjäsenet 896 €

I-toimistot

567 € (myös käyttöoikeusmaksu sama)
I-toimistojen sivupisteet 200 € (käyttöoikeusmaksu)
Yhteistyöjäsenet 772 €

Jäsenmaksut ja i-kilven käyttöoikeusmaksut ovat samat kuin v. 2024

Palkkiot ja matkakulujen korvaukset:

SUOMA ry:n perustoimintojen kokonaisbudjetti vuodelle 2025 koostuu pääosin jäsenmaksuista. Perusbudjetin lisäksi SUOMA:n toimintaan kytkeytyvää rahaliikennettä on 100syytä-kampanjan budjetti ja SUOMA ryhmämyyntikiertueen osallistumismaksut. Ulkoisia rahoituskanavia tullaan kartoittamaan toiminnan ja tavoitteiden saavuttamisen tueksi.

 

Sivun alkuun

14. Yhteistyötahot ja jäsenyydet

 

SUOMA toimii laaja-alaisesti yhteistyössä muiden valtakunnallisten matkailuun vaikuttavien tahojen kanssa. Jatkuvaa yhteistyötä tehdään mm. seuraavien toimijoiden kanssa:

VISIT FINLAND/BUSINESS FINLAND
Matkailualueet ja organisaatiot ovat aktiivisesti ja ratkaisevassa roolissa mukana Visit Finlandin tuotekehitysohjelmissa ja kansainvälisessä markkinoinnissa. Lisäksi SUOMA tekee Visit Finlandin kanssa edunvalvonnallista yhteistyötä.

Visit Finlandin kanssa on sovittu matkailuneuvontapisteiden esille nostamisesta visitfinland.com sivustolla Datahubin kautta. Tämä tuo uudistuneen i-toimistoverkoston jäsenille näkyvyyden myös kansainvälisellä puolella.

TYÖ- JA ELINKEINOMINISTERIÖ TEM
Ministeriön matkailusta vastaavaan uuteen ministeriin ja virkamiehiin ja muihin avainhenkilöihin pidetään jatkuvia yhteyksiä. Yhteydenpidossa korostuu kotimaan matkailun edistäminen, 100syytäkampanjan jatko ja muut SUOMA:n keskeisissä toimenpiteissä mainitut asiat. SUOMA on valmis neuvottelemaan TEM:n kanssa kotimaan kehittämisorganisaation toimijan roolista, mikäli TEM tekee päätöksen sen edistämisestä. TEM:n selvityksessä esille tulleen kehittämisorganisaation jatkotoimista ei kuitenkaan ole toistaiseksi tietoa.

MAA- JA METSÄTALOUSMINISTERIÖ MMM
Ministeriön alaisena toimii SUOMA:n pitkäaikainen messuyhteistyö- ja 100syytä-kampanjan kumppani Saaristoasiain neuvottelukunta. Neuvottelukunnan kanssa käydään jatkokeskustelut vuoden 2024 kampanjaan osallistumisesta ja Matka-messut yhteistyöstä. Neuvottelukunta oli mukana 2023 kampanjassa. Lisäksi ministeriön hallinnonalaan kuuluu matkailun kannalta tärkeitä virastoja ja laitoksia kuten Metsähallitus, Luonnonvarakeskus Luke ja matkailurahoitukseen vaikuttava Maaseutuvirasto Mavi.

SUOMEN MATKAILUALAN LIITTO SMAL
SMALIN kanssa jatketaan yhteistyötä ja yhtenä osa-alueena on MATKA-messujen aikana järjestettävä Matkatieto-koulutus. SUOMA on SMAL:n toimialajäsen ja SMAL on SUOMA:n yhteistyöjäsen. SMAL on tärkeä asiantuntija esimerkiksi matkapakettilakiin liittyvissä kysymyksissä. Vaikka SMAL keskittyy pääosin Suomesta ulospäin suuntautuvaan matkailuun, niin SUOMA näkee sen tärkeänä osapuolena, kun tarkastellaan matkailua kokonaisuutena. Suomalaisten matkustaminen ulkomaille pitää yllä tarvittavia kansainvälisiä liikenneyhteyksiä, jotka palvelevat ulkomailta Suomeen tulevia matkailijoita. Yhteistyötä SMAL:n kanssa pyritään tiivistämään ja siitä on käyty keskusteluja vuoden 2023 puolella.

LINJA-AUTOLIITTO
Linja-autoliitto on SUOMA:n yhteistyöjäsen. Erityisesti Linja-autoliiton tilausliikenteeseen painottuneet jäsenyritykset ovat tärkeä kohderyhmä kotimaan ryhmämyynnin kannalta. Liiton kanssa tehdään konkreettista yhteistyötä viestimällä liiton julkaisun kautta mahdollisuutta tuoda SUOMA-kiertueelle bussimatkanjärjestäjien avainasiakkaita.

SF-CARAVAN
Vuosi 2024 oli järjestön 60 v. juhlavuosi ja SUOMA:n puheenjohtaja toimi järjestön juhlavuoden suojelijana. Tämän puitteissa tehtiin useita ristikkäisiä toimenpiteitä. Yhteisenä intressinä on erityisesti kotimaan matkailun ja vastuullisuuden edistäminen sekä yhteinen matkailualaa koskeva edunvalvonta. Suoma ja 100syytä kampanja sai hyvää näkyvyyttä SF Caravanin viestinnässä eri tavoin. Yhteistyötä on myös tehty vetoomuksen muodossa matkailuajoneuvoverotukseen liittyen, mikä on kohdennettu valtioneuvostolle.

MATKAMESSUT
SUOMA jatkaa hyvää yhteistyötä Matkamessujen kanssa 2024. SUOMA organisoi edelleen messujen info-osaston yhdessä matkailualan oppilaitosten kanssa. SUOMA:n osasto brändätään 100syytä matkailla Suomessa -teemalla ja tuodaan näyttävästi esille myös matkailuneuvontapisteiden uudistus ja uudet tunnukset. 100syytä-somekanavissa käynnistetään kesään tähtäävä kilpailu. Toiminnanjohtaja on ollut SUOMA:n edustajana MATKA-messujen kehitysryhmässä ja edustusta voidaan täydentää hallituksen jäsenellä tai varapuheenjohtajalla. Suomen Messut on SUOMA:n yhteistyöjäsen.

KOTIMAAN MATKAILUMESSUT
SUOMA käynnistää yhteistyön Kotimaan matkailumessujen kanssa.

MARA RY
Maran kanssa on tehty hyvää yhteistyötä mm. 100syytä-kampanjan viestinnässä Maran laajalle jäsenkentälle. Useat SUOMA:n jäsenorganisaatiot ovat Maran jäseniä.

ELY-KESKUKSET
SUOMA toimittaa vihreää I-kilpeä käyttävien toimistojen luettelon pyydettäessä ELYLLE ennakkoopastehakemuksiin liittyen. Pääsääntöisesti lupa myönnetään vain vihreän I-kilven käyttöluvan saaneille toimistoille.

ELY-keskukset ovat myös keskeinen matkailun julkinen rahoittaja sekä kehittämis- että investointihankkeiden osalta. On tärkeää, että alueorganisaatiot pitävät säännöllistä yhteyttä oman alueensa ELY-keskusten matkailuasioista vastaaviin henkilöihin.